Sociale media zorgen vaak voor mooie beelden, maar leveren ook steeds vaker levensgevaarlijke situaties op en rond het spoor.
Spoorbeheerder ProRail maakt zich steeds meer zorgen over voornamelijk jongeren die er foto’s of filmpjes maken.
Vorig jaar nog waren er twee doden als gevolg van spoorlopen. Volgens ProRail brengen spoorlopers met hun opnamen op Pinterest, Instagram en YouTube niet alleen zichzelf in gevaar, maar veroorzaken ze ook overlast voor andere reizigers.
Als machinisten iemand langs het spoor zien lopen, gaat de trein langzamer rijden. De trein daarachter moet daardoor ook in de remmen, waardoor een sneeuwbaleffect ontstaat. Gemiddeld lopen 33 treinen per dag in totaal bijna 200 minuten vertraging op door spoorlopers.
Campagne
Om mensen te waarschuwen voor het gevaar en de overlast van spoorlopen, voert ProRail net als afgelopen jaren een campagne. Op ‘hotspots’, plekken waar vaker over het spoor wordt gewandeld, hangen campagneposters. ProRail heeft ook radiospotjes laten maken.
Vorig jaar nog waren er twee doden als gevolg van spoorlopen. Er staat een boete op, die kan oplopen tot 140 euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl